Bendera Putih, Klimaks Perjuangan Elyana, Sekali Ramai Yang Terharu Gara-Gara Ini

ELYANA. Sepotong nama yang sekian lama dikenali sebagai penyanyi dengan keunikan karakter imej dan rentak nyanyiannya selama di puncak populariti.

Satu sosok tubuh yang begitu ceria dan tidak pernah lekang dengan ukiran senyuman lebih-lebih lagi ketika melayani kerenah peminat dan rakan media.

Sejak muncul dengan single pertama Niat pada 2001, perjalanan karier seninya cantik tersusun.

Tidak hanya menyanyi, Elyana turut pernah muncul dalam kaca televisyen menerusi drama fenomena anak muda, Dunia Baru.

Bagaimanapun, radar hidup pemilik nama lengkap Erneelya Elyana Emrizal mula berubah 360 darjah selepas disahkan menghidap peny4kit k4nser limfoma bermula tahun 2010.

Seluruh dunia Elyana seperti kehil4ngan obor, semuanya gelap. Perlahan demi perlahan Elyana cuba menerima kenyataan bahawa peny4kit paling digeruni tersebut kini ‘bermaharajalela’ dalam badannya dan bangkit meneruskan kehidupan.

Tujuh tahun merahsiakan status diri sebagai pejuang kans3r, Elyana akhirnya membuat pend3dahan mengejutkan ketika siaran langsung program realiti, Gegar Vaganza musim keempat pada 2017.

SOKONGAN suami, Khairul Anuar Husin dan kehadiran anak-anak tersayang menjadi pendorong semangat untuk Elyana berjuang meneruskan kehidupan.

Menjadikan lebih dramatik, pended4han tersebut dibuatnya selepas namanya diumumkan tersingkir pada konsert minggu kelima program realiti tersebut.

Ded4h Elyana lagi ketika itu, kali terakhir dia melakukan rawatan kemoterapi ialah pada 2016, setahun sebelum segala-galanya dibongk4rkan kepada umum.

Sepuluh tahun mend3rita dan berjuang melawan kans3r sejak berusia 23 tahun, Elyana pernah mend3dahkan kans3rnya semakin mengganas apabila merebak ke beberapa bahagian lain seperti rahim, hati dan pangkal paha sehingga berat badannya turun mencecah 41 kilogram.

“Jujur saya kuat hingga detik ini disebabkan anak-anak dan keluarga. Kata-kata pos1tif rakan-rakan, peminat dan orang ramai turut saya genggam erat sampai sekarang,” katanya.

Ujar pelantun lagu Diriku Tapak Sulaiman itu, dia juga hampir pvtus asa meneruskan segala rawatan kemoterapi dan radioterapi sebagai saranan doktor.

Selain mengakui rawatan tersebut meny4kitkan dan memerlukan semangat yang kuat, perkara tersebut turut ‘menghadiahkannya’ kes4n sampingan lain yang tidak semua orang mampu hadapi.

Ujar Elyana, itu belum dikira perihal k0s yang perlu dibayar. Sudah berpuluh malahan ratusan ribuan ringgit dileburkan demi mer4wat kesihatannya.

Selasa lalu, kelihatannya Elyana agak terkesan apabila meluahkan kebimbangan dan keris4uannya mengenai kos rawat4n sesi kedua yang menelan belanja RM250,000 dan dijalaninya bermula kelmarin.


meny3rah dan terpaksa mengangkat ‘bendera putih’ atas perjuangan dan d3rita yang ditanggungnya selama lebih sedekad itu.

“Jujur saya tak pernah nak minta-minta seperti ini. Saya seg4n dan malu. Tapi sejak akhir-akhir ini ramai mesej dan mahu menghulur bantuan menampung k0s perubatan yang mencecah ratusan ribu ringgit itu.

“Saya terima dan hargai jasa baik anda semua. Jujur saya terharu dan langsung tidak pernah terfikir sampai ke tahap ini,” luahnya menutup bicara sambil meminta semua mendoakan agar ujian berat yang dialaminya kini diangkat semula supaya dia dapat menjalani kehidupan normal seperti dahulu.

 

Sumber:Kosmo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *